Etiketter

torsdag 17 november 2011

Storyline

Del 1 
Jag vakande av att pigan på gården gick upp för att mjölka korna.Jag fick bråttom upp och klä på min långa kjol,blus och mitt förkläde.När jag kom till bondgården för att mjölka korna sov bonden fortfarande. När alla kor är  mjölkade och ska jag börja gå in huset och laga gröt så den är färdig när familjen vaknar.Min dag ser ut såhär nästan fast senare på dagen hjälper jag bonden med åkern och att göra mat till grisarna och de andra djuren.Efter som jag är piga hos dem får jag frukost,middag och kvällsmat.
Jag bor på en annan gård som min familj äger. Jag har tre systrar och en bror. Min bror har åkt iväg långt bort för att arbeta som dräng, mina tre systrar arbetar som jag på olika gårdar i närheten.Alla vi tre systrar bor på samma gård. Min bror på så långt bort så han får bo hos dem han arbetar åt. Jag saknar min bror mycket.På gården där jag arbetar har jag också en vän som jag har haft sen jag var liten hon heter Stina. 
Anna ropade: - Stina 
  • Ja, det är jag Anna, jag kommer, sa ja.Vad är det? 
  • Det är dags för middag barnen är hungriga.
Idag lagade jag en soppa med potatis. 
På gården där jag jobbar är alla husen röda både stallet och huset.Familjen är ganska rik och har mycket dyrbara saker. Dem har tre hagar en till kossorna en till fåren och en till hästarna.I kossornas hage finns det en liten damm där korna dricker ur. Runt om hagarna finns det mycket skog och gräs.
Varje morgon innan jag går dit borstar jag mitt halvlånga hår och flätar det hårt.Mina gröna ögon ser alltid lika trötta ut på morgonen så jag måste tvätta huvudet med lite kallt vatten.Jag är glad, trevlig och snäll. 
Jag får inte säga mina åsikter, inte göra vad jag vill, inte tycka vad jag vill.
Jag är rädd för att mina åsikter ska göra så att jag blir av med mitt arbete. 
jag måste göra det alla säger åt mig att göra annars får jag stryk. Om jag tycker till kanske folk tror att jag är dum i huvudet och att jag aldrig kommer få ett arbete 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar