Etiketter

Visar inlägg med etikett NO. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett NO. Visa alla inlägg

fredag 28 februari 2014

vegetarisk mat

Jag har valt att belysa problemet med att vi äter för lite vegetarisk mat. Vi förstör miljön med att vi köper för mycket kött utomlands som sedan måste transporteras långt för att komma hit. Vi köper också för mycket nötkött vilket inte heller är bra för miljön.

Problemen vi får med att t ex transportera köttet från andra länder är all den koldioxiden som släpps ut.  När vi släpper ut koldioxid lägger det sig i ett lager omkring jorden som vi kallar växthuseffekten. När det lägger sig i ett lager får solen problem att studsa ut när den kommit in. När solen istället stannar och studsar runt på jorden värmer den upp ställen som egentligen inte ska värmas upp. När jorden värms upp på ställen som inte ska vara varma torkar odlingsmarkerna ut och det går inte att odla längre. Det kommer också bli fler öknar och då blir det färre ställen att bo på. Solen ska reflekteras mot isarna därifrån och när isarna då smälter kan solen inte reflekteras ut och då blir det varmare på jorden. När solen studsar på vattnet runt isarna i Nordpolen värms vattnet upp och då smälter isarna underifrån. Då blir det mer och mer vatten och då stiger vattennivån. När det då blir mer vatten stiger vattennivån och det kommer bli mindre land att bo på och samtidigt ökar vi och blir fler och fler människor.

Djur bidrar med en femtedel av växthusgaserna. Men de djur som släpper ut mest är korna. Det börjar med att man ska föda upp en ko och sedan ge den mat och vatten som vi människor istället hade kunnat använda. När djuren äter sitt foder bildas det gaser i deras magar. Eftersom de då släpper ut så mycket koldioxid påverkar de miljön negativt. De andra djuren tex gris och kyckling släpper inte ut lika mycket men fortfarande en del. Så det är alltså bättre att handla gris och kyckling.

För att släppa ut mindre koldioxid från transporter med lastbilar kan man köpa närodlat dvs det som finns lokalt eller i varje fall i Sverige. Sen kan man tänka på att köpa rätt grönsaker eller frukter beroende på säsong av de produkter finns i Sverige för då minskar vi transporten eftersom importen minskar. Man kan också köpa ekologiska produkter som inte är besprutade för de släpper också ut en del. Det finns också märkning av miljövänliga produkter som vissa har på sig. Det betyder att de är bra för miljön och har blivit bra “behandlade”. Det är samma sak med kött.

Det finns risk för att man kan få cancer i ändtarmen och i tjocktarmen om man äter för mycket kött. Det är alltså bättre att äta vegetarisk mat. För att få i sig protein och järn som då finns i kött ska man äta baljväxter, som bönor, linser eller andra sojaprodukter. Fullkorn är också bra. De  ersätter både köttet och fisken. Kost med grönsaker, baljväxter och fullkorn är bra för både hälsan och miljön.




Jag ska försöka påverka min familj till att börja gilla eller i alla fall prova vegetarisk mat minst en gång i veckan och få dem att förstå konsekvenserna med att handla så mycket kött. Jag vill påverka min familj då de inte är så jättepositiva till vegetarisk mat och vill helst äta kött alltid. Vi slänger också mycket mat och oftast är det kött och detta vill jag minska.

Jag ska ge recept till min mamma så hon kan laga dem och så ska vi prova olika slags rätter och sen se vad familjen tycker. Sen ska hela min familj få betygsätta rätterna och se vilka som varit godast och sen ha de rätterna fler gånger. Familjen ska också jämföra rätterna med kött i med dem som är vegetariska. Målet är att vi ska äta vegetarisk en gång i veckan.

Källförteckning
NE är en sida som granskas innan informationen får publiceras. Faktan är lätt att förstå och man kan välja svårighetsgrad. Den sidan har också med den allra viktigaste faktan. Texten är objektivt skriven alltså innehåller bara fakta. Jag kände också igen sakerna som stod där från det vi lärt oss tidigare av lärare. Hemsidan är också nyligen uppdaterad och granskad.
Jag har valt Livsmedelverkets hemsida för att den är med i våra läromedel och det är en statlig hemsida. Båda texterna är nyligen uppdaterade och de har med både fördelar och nackdelar. Hemsidan gav många exempel och är objektivt skriven.

onsdag 13 november 2013

Argumenterande text våldtäkt


Jag tycker att detta är en våldtäkt. Hon gick med på att ha sex med en av killarna, men inte de tre andra, det var mot hennes vilja. Hon gjorde inget motstånd mot killarna men det är den vanligaste reaktionen när man blir våldtagen, detta säger läkaren Lottie Helström. Om detta inte hade varit en våldtäkt varför höll de fast henne spottade och bet i henne. Använda våld gör detta till ett värre brott enligt lagen, hon var även full och de anses som försvarslös enligt lagen. Man vet att hon vart full för hon kräktes innan hon gick och la sig. Man ska kunna vara full utan att bli våldtagen. De tog även bilder på henne och hotade med att sprida dom om hon sa det till någon. Varför hota med att göra så när man inte tycker det man gjort är fel. Att sprida naken bilder är kränkning mot ens mänskliga rättigheter, det har inget med våldtäkt att göra med det är inte tillåtet. Jag tror att killarna i ”gänget” försökte utnyttja situationen med att hon var full första gången hon drack och att hon var ny i gänget, då man inte vill visa sig ”feg”. Jag tycker att det är värre att utsätta någon försvarslös, då man är just de. När det är flera på en person så blir utsätt för sexuellt brott mot sin vilja s blir man orörlig och då gör man inget motstånd. 

tisdag 12 november 2013

Kondom test






Syfte
material 
genomförande
resultat
slutstats 

Syftet: Det var att jämföra kondomernas lukt, smak smidighet att öppna, hur lätt den var att trä på och hållbarheten. 

Material: Två kondomer, strawberry och dotted. Provrör att trä kondomen på, vatten. 

Genomförnade: Vi började med att ta kondomen dotted och sedna strawberry. När vi öppnade den la vi såklart märke till öppnings smidigheten.

 Vi tog ett prov rör rullade på den där betygsatte hur lätt den var att sätta på.

 När den var utrullad efter att vi tagit av den från provröret drog vi fingret på den och smakade och sedan luktade på den.

 Vi tog våra naglar och drog på den för att se hållbarheten. Sedan fyllde vi dom med vatten tills att dom sprack. 

Resultat: Kondomerna fick nästan samma resultat. Dotted var lite svårare att öppna och strawberry hade bättre hållbarhet. 


Slutsats: Båda kondomerna fick liknade resultat strawberry var lite bättre med både öppning och hållbarhet. Lukt och smak vart de ungefär samma, eftersom dotted inte hade smak så var de själv klart. Jag tror att det blev så för att kondomerna är från samma märke. Eftersom att de gör det går det efter samma kvalité och görs på samma sätt med olika utseende och smak. Till nästa gång kan man jämföra olika märken på kondomerna och kanske samma sort för att se vilket märke som var bäst inom just den kategorin. 

fredag 17 maj 2013

Frågor NO


1. I vilken ordning går cellandning för människor , växter/träd? E

2.Varför behöver vi kolhydrater? E-C

3. Vad är fotosyntes? Beror på hur man formulerar de. 

onsdag 20 mars 2013

robot dagbok 3




Man ska köra i en kvadrat som är utmätt och det står en gubbe i mitten som man inte får välta. 


Vi började med att dra in en sak som vi ställer in på vad den ska göra och hur roboten ska köra. den spelar roll om man tar en rotation kör den rakt fram en gång vi valde också att den skulle svänga en gång. När vi gjort de satte vi en lop runt om för att visa hur många gånger den skulle göra detta vi tog alltså fyra gånger eftersom att vi skulle köra i en kvadrat.

Vi test körde och hade valt att lopen skulle köra i 165 grader men då välte den gubben och svängarna var för små så vi bytte till 170. När vi gjort de så funkade de.

Den första så kallade saken ser ut såhär!

fredag 15 mars 2013

Robotdagbok 2

Vi skulle köra en viss strecka med roboten. I de här fallet skulle vi köra 143 cm och de går ut på att vi ska räkna hur många rotationer vi ska h för at den ska  köra den streckan. 1 rotation är 16,5 cm och för att räkna ut hu mycket det ska bli ska man ta 143/3 oh de svaret man får fram så många rotationer ska man ha. Vi fick fram 8,6666 i alla fall en massa sexor. När vi skulle köra så körde den tio cm för långt så vi fick om programmera de. Vi skrev in 8,6 från början men vi bytte till 8 och den var typ 3-4 cm mer än vad man skulle. Vi bytte en gång till 8,2 då var den runt 1 cm mindre än vad den skulle oh där slutade vi och gav upp.






när  vi failade första gången...

måndag 8 oktober 2012

Tidsschema - NO

Vad ska jag arbeta med? - Jag ska arbeta med mobiltelefoner.
Hur ska jag redovisa? - Jag ska redovisa på keynote.

Tidsschema: lektion 1 (idag) : Samla fakta
                                 2 (40 min) Samla fakta
                                 3 (100 min) Sammanställa
                                 4 ( 60 min) Sammanställa
                                 5 (40 min) keynote
                                 6 (100 min) Keynote
KLAR! :D

tisdag 1 maj 2012

Fakta om hjärtat


Hjärta är en slags muskel som fungerar som pump för blodet i kroppen. Människans hjärta är lika stort som en knytnäve och ligger i bröstkorgen på vänster sida i kroppen. Hjärtat har två halvor, skilda av en vägg. Var och en av hjärthalvorna består av ett förmak och en kammare. Fyra hjärtklaffar ser till att blodet alltid pumpas åt rätt håll. Blodet går först ut i stora kroppspulsådern, aorta, därefter till artärerna, pulsådrorna. Det återvänder till hjärtat genom venerna. Kransartärer kallas de blodkärl som förser hjärtats egna muskler med syre och näring. 
Hjärtsjukdomar:
Hjärtinfarkt är när det bildas en blodpropp i ett kärl som stoppar blodet. Då blir det en hjärtinfarkt. 
Hjärtfel:
I Sverige föds ungefär 1000 barn varje år med något hjärtfel. Om barn har hjärtfel är hjärtat inte större än en valnöt. Om man föds med hjärtfel är det ungefär 8 av 1000 som klarar sig från döden. 
Kardiomyopati:
Kardiomypati kan man få om man är alkoholmissbrukare, det gör så att hjärtmuskeln förstörs. 
Inflammation i hjärtat:
Inflammation i hjärtas innehinnan orsakas av bakterier. Om man inte gör ngt åt det i tid så kan hela hjärtmuskeln gå av. Det förekommer döds fall hos yngre om man har inflammation i hjärtat. Det är för att hjärtats muskler inte är lika starka så orkar inte hjärtat hålla igång om man dröjer för länge orsakas tyvärr dödsfall väldigt snabbt. 
Hjärtstillestånd: 
Hjärtstopp orsakar plötsligt utpumpning av blod från hjärtat. Det kommer om man har bristande blodtillförsel till hjärnan.
Om man har obehandlat det så leder det till döden på 4/5 min genom hjärnskada. Man måste omedelbart göra en hjärt och lungräddning. Den vanligaste orsaken till hjärtstopp är akut till hjärtinfarkt.

torsdag 1 mars 2012

Labrapport - Koka vatten

Syfte: Syftet med laborationen var att se vilken kokpunkt vatten har och se hur temperaturen förändrar per minut.

Materiel: Brännare, Bägare, trefot med nät, termometer, vatten.

Utförande: Först tog vi fram alla grejer. Sen tog vi bägaren och fyllde den med vatten samt att vi kollade temperaturen på vattnet. Sen satte vi på brännaren och sen satte vi trefoten med nät över. När allting stod färdigt mätte vi temperaturen efter varje minut

Resultat: Albana råkade stänga av brännaren så att siffrorna inte stämde helt.

Slutsats: Kokpunkten på vatten är 100 °C och började koka vid ca 10 minuter.

Felkällor: Näsa gång ska Albana inte röra brännaren och att vi skulle ta tiden bättre.

Förbättring: Vi kanske skulle vara mer försiktiga också att Albana inte skulle röra brännaren. Vi kunde tagit tiden bättre.

tisdag 7 februari 2012

Labrapport - Koöga

Labrapport - Koöga

Syfte: Syftet med laborationen var att undersöka hur ett koöga är uppbyggt.

Materiel:  Skalpell, Koöga, sax, pincett, bricka och gummihandskar.

Utförande: Vi började med att ta bort hornhinnan, Sen tog ut glaskroppen med linsen och sen klippte vi av sidorna och vände ut och in på ögat.

Resultat: När vi tog bort hornhinnan så kom det en massa vätska med delar av regnbågshinnan och när vi tog ut glaskroppen satt linsen fast i den och runt linsen satt ciliarmusklerna. När vi vände ut och in på ögat så kände vi på blinda fläcken och den var hård.

Slutsats: Ett koöga är i stort sett uppbyggt som ett människoöga förutom en sak och det är tapetum lucidum och det är det som gör att det ser ut som ögonen lyser och finns hos kon till exempel.

No-rapport ljuset bryts!

No-rapport ljuset bryts!



Syfte: att se hur ljusstrålar bryts när man vrider och vänder på glascirkeln så den träffar rakt på och kommer ut där det är böjd och tvärtemot.

Hypotes: jag trodde att lasern skulle gå rakt genom glaset.

Materiel: Spänningskub, Bildskärm, Muffar, optiklampa, Skärm med en spalt, Lins+10, Halvcirkelglas.

Utförande: Vi satte upp uppställningen och vred och vände på figuren och såg vad som hände med strålarna

Resultat: Vi vred och vände på halvcirkeln såg att strålarna bröts olika när man hade den raka och den böjda mot strålen .

Slutsats: när strålen träffar den raka ytan går den med en o° gradig infallsvinkel men går ut med en annan vinkel för att där strålen träffar på det böjda är normalen 90° och det motsatta med en med den böjda mot strålen.

torsdag 27 oktober 2011

Hur mycket socker finns det i en banan

Hur mycket socker finns i en banan ?
Syfte: Syftet med laborationen är att se hur mycket socker det finns i en bana och att räkna ut det i %.
Materiell: Vi hade en banan, Bägare, Mortel, Sked, Brännare, Nät, filterpapper, Trefot, tratt, vatten.
Utförande: Vi vägde bananen och en bägare. Sedan mortlade vi bananen och blandade det med vatten. Sen vek vi ett filter papper och satte den i en tratt och sen satte vi tratten över en bägare och sen hällde vi på bananen. 
Resultat: Sockert och vattnet rann igenom men bananen stannade kvar i filterpappert.

Grupp
Banan vikt g
Socker vikt g
Bägare vikt g
% Socker 
A
27,9
0
49,1
0
32,5
0,2
53,5
0,62
24,8
0,8
53,5
3,23
D
25,9
0,1
51,4
0,39
E
27,8
0,2
50,0
0,72
28,8
0,2
50,7
0,69




0,94
Slutsats: Jag tror att bananen har mer socker om den är mogen och dem som inte är riktigt mogna har inte så mycket socker. Det finns nog mer socker beroende på hur stor den är. 

tisdag 25 oktober 2011

Undersökning av två olika metaller

Undersöka två olika metaller
Syfte: Syftet med laborationen är att undersöka två olika metallers egenskaper samt vad som händer när man upphettar dem.
Utförande: Vi tog tenn i en smältskopa över en brännare och då smälte tennet. Sen hällde vi tennet i en hink med vatten.
Utförande 2: Vi tog magnesium och tog en degeltång under en brännare. Magnesiumet `tändes´och blev till aska.
Resultat 2: Det blev en kemiskreaktion 
Resultat 1: Tennet stelnade 
Slutsats:När vi hade hält i den i vattnet så stelnade de.
Slutsats 2: magnesiumet `tändes´och blev till aska.

måndag 3 oktober 2011

Seperera krita, socker och vatten

Syftet med laborationerna är att seperera krita, socker och vatten ifrån varandra.

Utförande: 1. Tillverka blandningen genom att blanda 1 tsk socker, en tredjedels krita ( mortlad till.) och ca 80 ml vatten.
2.Filtrering av blandningen i en tratt och en e-kolv.
3.Destilering: häll vattnet ( ca 10 ml.) i en bägare. Upphetta vid kokning med en brännare.

Livet i en vattendroppe

Livet i en vattendroppe 1




Syftet: är att undersöka om det finn levande organismer i gräs och hö.( Organismer levande varelser )



Materiel :
Hink .
Hö / Gräs .
Dammvatten och akvarievatten .
Mikroskåp .
Bägare .
objektsglas  och täckglas. 
utförande  vi använde var en tuss hö placerat i en hink med vatten från dammen . Den andra lades  i en annan hink med akvarie vatten detta fick stå en vecka. Vatten undersöker man först med blåtta ögat ( Man tittar bara med sina ögon)  där efter tar man hjälp av ett mikroskåp .


Slutsats: första veckan såg vi inte så mycket toffeldjur  men andra veckan var det jätte mycket toffeldjur.