Etiketter

tisdag 1 april 2014

Vad jag har gjort hemma vegetarisk mat


Jag har infört en vegetarisk dag i veckan hemma. Det har funkat ganska bra men det har varit lite svårt att hitta på rätter snabbt i butiken. Detta har lett till att vi planerar våra måltider mera och inte handlar en massa små saker hela tiden. Vi har hittat en massa nya recept via internet som vi provat. I min familj är vi inte så vana att äta vegetarisk mat så det är ganska nytt. Vissa rätter har inte alls gått hem och när det har varit så har dom fått sämre inställning till att vi ska fortsätta äta de. För att få dom att köpa vegetarisk mat har jag förklarat konsekvenserna med att handla kött samt att det inte är bra för hälsan med för mycket kött. Vissa rätter vi har gjort har tagit lite mera tid för att man ska använda en massa grönsaker som behöver kokas skalas och göras vid. Vi gjorde en lassagne med jordärtskoka och de ät väldigt knöliga och svåra att skala och sen ska de kokas före de ska in i ugnen. Vi gjorde en köttfärs vilket var väldigt lätt då den tillagades på samma sätt, dock hade vi köpt fel så den var inte så god. Det är mamma som lagat maten och jag har hjälp till lite med att hacka grönsaker. Jag brukar vanligt vis inte hjälpa till att laga maten men nu när jag hjälp till har de varit helt okej kul. För att få fler att äta vegetarisk kan man bjuda hem folk och bjuda på vegetarisk mat. Man kan också berätta för andra om att man äter det hemma och kanske inspirera andra till att äta vegetarisk mat ibland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar